perjantai 30. toukokuuta 2014

Olen tietysti oikeassa, jopa silloin kun olen väärässä.

Näin siis taas tuli huomattua, että ennen kuin lähtee penäämään kuluttajan oikeuksia ja latomaan lakipykäliä pöytään, kannattaa varmistua, puhutaanko edes samasta asiasta.


Lähetin reilu viikko sitten tärkeimmän työkaluni takuukorjaukseen.  Niin kutsuttu lutikkalamppuni meinaan oli uudesta saakka reistaillut, mutta koska sitä tarvittiin päivittäin töissä, en ollut joutanut siitä luopua edes korjauksen ajaksi, vaan hammasta purren olin sinnitellyt töitten loppuun ja sopinut takuuhuollon heti lomille päästyäni. Myyjän kautta lupa takuukorjaukseen haettiin maahantuojalle, joten siinä oli jo pari välikättäkin sitten mukana. Kaiken piti  kuitenkin olla kunnossa, kun lopulta lähetin arvokkaan lamppuni kuittikopioineen, latureineen ja saatekirjeineen toiselle puolen Suomea.


Yllätyksekseni sain kuitenkin pari päivää sitten sähköpostia, jossa kerrottiin tuotteen tulleen nyt vaihtoon, mutta valitettavasti alennustuotteena se ei menekkään palautuksen piikkiin. Näin ollen sille ei voi mitään tehdä, ja mikäli silti haluan tuotteen takaisin, maksan postimaksut takaisin päin.


Voitte vain arvailla miten savu kärähti samointein korvista, kun mietin miten kettumaisesti olivat kahden vuoden takuusta pyyhkineet kätensä! Olihan lamppu ollut alennuksessa ja siihen oli samaan hintaan saanut laser-kaiverruksenkin kylkeen, jotta lampun omistaja näkyy. Luin myyjän sivuilta, että totta tosiaan, vaihtdot ja palautukset eivät koske tuotteita, jotka on YKSILÖITY asiakkaalle. Eli thats why siellä tarjottiin ilmaisia laserkaiverruksia joka työkalulle samaan hintaan!
Lähetin siis pitkän reklamaation takaisin, jossa totesin, ettei tarkoitus ole suinkaan palauttaa tuotetta, eikä vaihtaa toiseen, mutta alennuksesta huolimatta olen ihan yhtä oikeutettu tuotteen kahden vuoden mittaiseen takuuseen, jossa tuote tulee korjata sellaiseksi jona se on minulle aikanaan myytykkin, sillä ostohetkelläkään se ei ominaisuuksillaan täyttänyt niitä kriteerejä  jonka perusteella ostopäätös tehtiin. Kaiken kukkuraksi uhkailin takuuvarmasti ottavani kuluttaja-asiamieheen yhteyttä  mikäli moinen kuluttajan oikeuksien polkeminen jatkuu.


Tänään sain sähköpostia takaisin, jossa varsin hämmentynyt asiakaspalvelija ilmoittaa, ettei ole nyt ihan varma kuinka olen ymmärtänyt tuotteen "yksilöimisen", mutta sen hän tietää, ettei heidän vaatteilleen ole kyllä tähän mennessä kahden vuoden takuuta annettu...


Shit... Kun kumpikin osapuoli oli asiantuntevasti puhunut vain "tuotteesta", ei tullut mieleenkään, että mie puhun kalliista lampusta, ja toinen alennuslaarin mekosta.


Hassua, miten tuo kauan sitten tilaamani rätti ei tosissaan ole koskaan meille postilaatikkoon saakka eksynyt, vaan aikansa kierreltyään palautunut   takaisin lähettäjälleen, mutta voi että taasen hävetti.


Harva sitä penää oikeuksiaan takuukorjauttaa kahdenkin vuoden päästä alennusmekkoaan:D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti